شیشه لمینیت چیست؟

شیشه لمینیت پر کار ترین نوع شیشه است بعد از شیشه سکوریت، شیشه لمینیت نسبت به شیشه‌های معمولی از ضریب ایمنی بیشتری برخوردار است شیشه معمولی در اثرشکست به قطعات درشت و برنده خرد شده که می‌توانند منجر به خسارات جانی و مالی عظیم گردد شیشه‌های سکوریت در مقایسه با شیشه‌های معمولی وضعیت بهتری دارند، ین شیشه‌ها در اثر شکست به قطعات ریز و غیر برنده خرد می‌شوند که هیچ گونه خطر جانی ندارند اما به هر حال شیشه فرو می‌ریزد در فرایند لمینیت میان دو یا چند لایه شیشه، میان لایه‌های پلیمری قرار گرفته و کل مجموعه تحت فشار وحرارت به صورت دائمی یکپارچه می‌گردند. مهم ترین مشخصه شیشه‌های لمینیت الگوی شکست آنهاست، شیشه‌ها در اثرضربه می‌شکنند اما تکه‌های شکسته به میان لایه چسبیده و شیشه یکپارچگی خود را حفظ می‌نماید.


در سال ۱۹۰۳ توسط یک شیمیدان فرانسوی بنام ادوارد بندیکناس بصورت تصادفی اختراع شد، وی در هنگام کار در آزمایشگاه مشاهده کرد فلاسک شیشه‌ای پوشش داده شده با نیترات سلولز نوعی پلاستیک بعد از شکست متلاشی نشده و قطعات شکسته شده بصورت پیوسته در کنار یکدیگرباقی‌ماندند.شیمیدان فرانسوی از این مشاهده الهام گرفت و از آن جهت تهیه شیشه لمینت استفاده نمود از این اختراع برای اولین بار در جنگ جهانی اول برای تهیه شیشه ماسک گاز استفاده شد و سپس در سال ۱۹۳۹ کمپانی فورد بکاربردن شیشه لمینت را درصنعت خودرو سازی آغاز کرد.

شیشه لمینت یکی از انواع شیشه های ایمنی می باشد که از روی هم قرار گرفتن دو یا چند لایه شیشه تخت که توسط لایه میانی PVB بهم متصل شده اند تهیه می شود در این فرآیند لایه PVB به شیشه می چسبد و باعث پیوستگی شیمیایی و فیزیکی می شود این لایه میانی، پیوستگی شیشه را در هنگام شکست حفظ نموده و همچنین در برابر صورت نقش عایق را داشته و باعث کاهش اشعهUV تا میزان 99% می شود.


 ازاین نوع شیشه میتواند در ساختمان های تجاری و مسکونی، اداری، فرودگاه ها، بانک ها، بیمارستان ها، کارخانه ها، کابین و کف آسانسور، پوشش سقف ها، استخر هاو نورگیرها، ویترین مغازه ها و فروشگاه ها گلخانه ها، پارتیشن ها و به طور کلی اماکنی که ایمنی و امنیت و همچنین کاهش آلودگی صوتی و اشعه های مضر خورشیدی در آن از اهمیت چشمگیری برخورد دار است استفاده نمود.
 همچنین شیشه  لمینت در مناطقی که بادهای سهمگین می وزد و خطر ایجاد طوفان و گرد باد وجود دارد گزینه مناسبی جهت استفاده در ساختمان ها می باشد.
در مواقع بروز زلزله شیشه لمینت به کار رفته در ساختمان ایمنی  بسیار بالاتری از خودشان می دهد.

PVB چیست؟

لایه پی وی بی یک طلق بوده که در بین لایه های میانی شیشه قرار می گیرند و باعث می شوند که این شیشه ها در هنگام شکستن به این لایه چسبیده و مانع از پخش شدن شیشه ها شود. علاوه بر آن این لایه PVB عایق خوبی در برابر صدا بوده و مانع از ورود صداهای اضافی به داخل ساختمان می شود.
همچنین این لایه باعث افزایش مقاومت این شیشه ها نیز می گردد.

نحوه تشخیص شیشه لمینت

مقاومت در برابر ضربه یکی از روش های تشخیص شیشه های لمینت می باشد. همان طور که در بالا گفته شد، در بین هر لایه شیشه لمینت یک PVB قرار گرفته که باعث می شود در صورت شکسته شدن این شیشه ها از هم نپاشیده و به قطعات ریز تبدیل نشود. به طور کلی می توان گفت که در هنگام شکستن مانند یک چسب شیشه های خرد شده را در کنار یکدیگر نگه داشته و مانع از پخش شدن آن در اطراف می شود.
دومین راه تشیص این شیشه عایق صدا بودن آن می باشد. این شیشه ها عایق صدا بوده و باعث کاهش صدا و در نتیجه برقراری آرامش در ساختمان می شود.

تفاوت بین شیشه لمینت و شیشه سکوریت

این دو شیشه در نحوه ساخت و شیوه شکستن متفاوت می باشد. این شیشه ها برای تشکیل شدن حرارت دیده و سپس خنک می شوند، سرعت خنک شدن تاثیر زیادی بر روی مقاومت این شیشه ها دارد.
شیشه های لمینت در هنگام شکستن به قطعات ریزی تبدیل شده و در جای خود مانده و به اطراف پخش نمی شوند ولی شیشه های سکوریت پس از شکسته شدن به قطعات ریز تبدیل شده که به اطراف پخش می شوند ولی به دلیل صیقل بودن هیچ آسیبی به اطرافیان وارد نمی کنند.

کاربرد این نوع شیشه‌های لمینت

درب های ورودی ساختمان و پنجره ها بهتر است از شیشه های لمینت ساخته شوند زیرا مقاومت بالایی در ضربه داشته و در صورت شکستگی به اطراف پخش نمی شود.
از شیشه های لمینت در ساخت نمای ساختمان و درب های ورودی ساختمان استفاده می شود.
این شیشه ها در محیط های کاری به عنوان پارتیشن برای جداسازی بخش ها از یکدیگر و همچنین کاهش صدا استفاده می شود.
شیشه های لمینت برای درب و پنجره ها نیز مناسب می باشد.
از شیشه های لمینت در ساخت موبایل، مانیتورهای کامپیوتر و آکواریوم ها استفاده می گردد.
برای نماهای شیشه ای کف ساختمان شیشه های لمینت بسیار مناسب است.
در موزه ها، طلا فروشی ها و صراف خانه ها این شیشه ها کاربرد فراوانی دارد.
این شیشه ها در بانک ها نیز برای افزایش امنیت به کار برده می شود.

به طور کلی می توان گفت که از شیشه های لمینت در مکان هایی استفاده می شود که نیاز به امنیت و مقاومت بالایی دارد./mark>

شیشه‌های ضد گلوله، ضد سرقت، ایمن در برابر زلزله
بانک‌ها، بیمارستان‌ها، استخرها، نورگیرها
و بطور کلی در ایمنی و امنیت حائز اهمیت است
سلولهای فتوولتائیک
کف شیشه‌ای
شیشه‌های عایق صوتی
درب‌های ورودی
دکوراسیون داخلی
پنجره ساختمان‌های تجاری و مسکونی.

شیشه لمینت ضد گلوله طلافروشی

 شیشه لمینت به دلیل داشتن طلق PVB ، نیز حاصل از برخورد را گرفته و در نتیجه در مقابل ضربه ایجاد شده مقاومت بیشتری از خودشان نشان می دهد.
 در صورت شکسته شدن بسته شدن شیشه لمینت، لایه PVB میانی، مانع از پاشیدن شدن قطعات خرد شده به اطراف می شود و به بیان دیگر لایه مذکور با چسبیدن به قطعات شیشه شکسته شده، آنها را در کنار هم نگه می دارد و بدین ترتیب خطر آسیب و جراحت به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند.

ویژگی های شیشه لمینت طلافروش به شرح زیر می باشد

1- ضد گلوله می باشند با افزایش تعداد لایه های شیشسه و طلق 
2- با اصابت گلوله و شکستن فرو نمی ریزد و گلوله از آن عبور نمی کند
3- بالا بردن سطح امنیتی در برابر سرقت های مسلحانه 
4- قابل استفاده در اماکن ویژه که دارای حساسیت خاصی هستند مانند: موزه ها، بانک ها، ویترین ها، طلافروشی ها، صرافی فروشی ها، عتیقه فروشی ها، اماکن عمومی پرخطر، زندان ها
5- کاهش نفوذ آلودگی صوتی
6- ایمنی در برابر ضربه و آتش سوزی و زلزله.

شرایط فیزیکی و عوامل خارجی

موقعیت و جهت گیری پنچره

مهم ترین بخش حرارتی بنا به منظور دریافت انرژی خورشید، پنجره است که ورق های شیشه در ابعاد گوناکون در آن جای می گیرد رفتار پنجره در برابر تابش خورشید به اندازه و مکان قرار گیری آن در جهات گوناگون بنا به بستگی دارد.
هر پنجره بدون در نظر گرفتن جهت آن، انرژی گرمایی را به صورت جا به جایی، هدایت انتقال می دهد نفوذ تابش خورشید به داخل بنا در زمستان و جلوگیری از انتقال انرژی گرمایی از داخل به خارج ، نقش موثری در گرم کردن بنا دارد از طرفی نفوذ گرمای خارج در تابستان به داخل بنا آزار دهنده است مقدار تابش خورشید وارد شده از پنجره به داخل بنا به زوایه ورود و طول تابش خورشید در طول روز بستگی دارد.
در تابستان از آنجا که مسیر حرکت خورشید با افق ارتفاع زیادی داردو خورشید از شمال شرق طلوع و در شمال غرب غروب می کند، ضلع جنوبی بنا هنگام طلوع و غروب تابش مستقیم دریافت نمی کند در طول روز نیز تابش، با زاویه بزرگ به پنجره ضلع جنوبی برخورد می کند که دراین حالت سطح موثر پنجره کم است و مقدار زیادی از اشعه منعکس می شود بنابراین به سادگی می توان یا یک پیش آمدگی کم عمق در جبهه جنوبی، مانع از ورود تابش مستقیم خورشید شد ضمن این که این پیش آمدگی برای ورود شعاع های خورشید در زمستان مشکلی ایجاد نمی کند، از آنجا که دریافت تابش خورشید از شرق و غرب بنا در زمان طولانی تر با زاویه ورود کوچک تری انجام می شود حفاظت از آن مشکل است بنابراین وجود پنجره در این دو جبهه باید کمتر از ضلع جنوبی بنا باشد.
در ضلع شمالی نیز هنگام طلوع و غروب خورشید در تابستان، تابش مستقیم خورشید به صورت مایل و به مدت کوتاهی وجود دارد که چون در ابتدا و انتهای روز است تاثیر منفی آن محسوس نیست.

شیشه های هوشمند

 نسل جدید شیشه ها که امروزه بسیار مورد توجه پژوهشگران است، شیشه های هوشمند است این شیشه ها به محرک هایی مانند نور یا نیروی الکتریکی عکس العمل نشان می دهند و کیفیت آنها تغییر می کند از این قبیل شیشه ها می توان شیشه های الکتروکرومیک، فتوکرومیک لایه های داخلی و خارجی شیشه بستگی دارد به طوری کلی هر چه فاصله بین دو جداره شیشه بیشتر شود انتقال حرارت کمتر خواهد شد، اما اگر فاصله دوجدار شیشه  به دلیل تشکیل جریان همرفت بین لایه ها انتقال حرارت افزایش می یابد.

شیشه های چند لایه (لمینیت)

شیشه های لمینیت که به عنوان شیشه های ایمن نیز شناخته می شوند، شامل دو یا چند لایه شیشه ای با یک یا چند لایه پلی (PVB) می باشند. لایه های شیشه ای PVB دارای کارایی و استحکام بسیار زیادی است، به گونه ای که هنگام وارد شدن ضربه به شیشه لمینیت، این لایه ها مقدار فراوانی از شدت ضربه را جذب می کنند و به عبارت دیگر شدت ضربه را در تمام قسمت ها تقسیم و پراکنده می کنند با توجه به مطلب گفته شده شکستن و ضربه زدن به شیشه های چند لایه کاری دشوار به نظر می رسد شیشه های چند لایه به گونه ای طراحی شده اند که هنگام شکستن در داخل ساختمان ها آسبیبی به افراد و یا کارکنان ساختمان وارد نشود.

فرآیند لمینیت شامل مراحل زیر است

1- پردازش شیشه
2- برش
3- شستشو
4- خشک کردن
5- انعطاف پذیری، لبه دادن به شیشه ها
6- تکمیل ساخت.

ویژگی شیشه های چند لایه

مقاومت

شیشه های لمینت بادوام، مقاوم و در عین حال زیبا و مدرن هستند با توجه به ساخت این نوع شیشه می شود گفت که شیشه لمینت راه حل بسیاری از مشکلات در فضاهای طراحی و معماری است شیشه های چند لایه اگر به طور مناسب طراحی شده باشند، می توانند مقاومت فراوانی در برابر آسیب های طبیعی مانند طوفان زمین لرزه و انفجار داشته باشند.

ایمنی

پنجره های معمولی اغلب اوقات شکننده هستند هنگام آسیب نیز به قطعات کوچک تبدیل می شوند و باعث آسیب جدی و مرگبار می شوند یکی از ویژگی های مهم شیشه های چند لایه عملکرد و ایمنی فراوان آن ها است لایه های داخلی شیشه های چند لایه دارای ظرفیت جذب ضربه و فشار هستند، به همین دلیل نیز خطرات و آسیب های ناشی از شکستگی ها با استفاده از این شیشه ها به حداقل می رسد.

طول عمر

شیشه های لمینیت با دوام هستند و رنگی تغییر ناپذیر دارند شیشه های لمینیت با مقاومت بالا می توانند برای انواع برنامه های طراحی داخلی مانند کفپوش ها، پله ها، بالکن ها، نرده ها، درب های سنتی و پنجره ها مورد استفاده قرار بگیرند.

لایه های طلق قرار گرفته در بین شیشه های لمینت سبب می شود که در صورت شکستن خرده های شیشه به این طلق ها چسبیده و فرو نریزد. بنابراین از این شیشه ها در برج ها و ساختمان های مرتفع استفاده می شود که در صورت انفجار و یا آتش سوزی این شیشه ها حادثه ساز نشود.
این شیشه ها را می توان از دو یا چند لایه در کنار هم تشکیل داد و هر چه تعداد لایه ها زیاد باشد، مقاومت این شیشه ها نیز بیشتر خواهد شد.
شیشه های لمینت عایق صدا بوده و در شهرهایی که شلوغ است و تردد زیادی دارد از این شیشه ها برای کاهش سر و صدا و برقراری آرامش استفاده می شود.
طلق PVB قرار گرفته در بین لایه های این شیشه ها مانع از ورود اشعه ماورا بنفش به داخل ساختمان می شود.

ابعاد شیشه لمینت

شیشه های لمینت ابعاد خاصی نداشته و سایز آن با توجه به نیاز مشتری تعیین می شود. بنابراین این شیشه ها را می توان در ابعاد گوناگون اجرا نمود.

رسالت گلاس می تواند شما را در زمینه انتخاب و خرید بهترین شیشه سکوریت ، شیشه لمینیت، شیشه میرال و سایر خدمات مربوط به آن ها راهنمایی کند.با مراجعه به وبسایت این مجموعه و ارتباط با بخش فروش این مجموعه اطلاعات لازم را کسب نمایید.

مزایای شیشه لمینت

تنوع رنگی شیشه  های لمینت باعث محبوبیت این محصول شده است.
شیشه لمینت ضد حریق بوده و مقاومت بالایی در برابر انفجار و گلوله دارد.
استفاده از این شیشه ها باعث زیبایی ساختمان نیز می شود.
همچنین این شیشه ها دید را محدود نکرده و از ورود نور به داخل ساختمان نیز جلوگیری نمی کند.
شیشه های لمینت از ساختمان در برابر وزش باد محافظت می کنند.
این شیشه ها از ورود اشعه یو وی خورشید به داخل ساختمان جلوگیری می کنند.
استفاده از این شیشه های لمینت در ساختمان باعث حفظ حریم شخصی می شود.
لایه میانی به کار رفته در این شیشه ها باعث حفاظت آن در برابر شکستگی می گردد.
از اصلی ترین و مهم ترین مزیت شیشه های لمینت امنیت بالای این محصول می باشد.
این شیشه را می توان با قطعات متعدد ترکیب کرده و مقاومت آن را افزایش داد.
شیشه های لمینت بسیار با کیفیت بوده و تا مدت های طولانی برای شما ماندگاری دارد.
نصب شیشه های لمینت آسان بوده و به زمان زیادی نیاز ندارد.

مراحل ساخت شیشه لمینت

در هنگام ساخت شیشه های لمینت ابتدا طرح و رنگ شیشه انتخاب شده و سپس ابعاد و ضخامت لایه ها در نظر گرفته می شود.
در مرحله بعدی بین هر لایه شیشه لمینت یک لایه طلق PVB قرار داده می شود تا مقاومت و ایمنی این شیشه ها افزایش پیدا کند.
در این مرحله شیشه وارد دستگاه اتوکلاو شده و هوا را از میان شیشه ها خارج می کند. به وسیله گرمای موجود در آن، لایه PVB به هر دو لایه لمینت چسبیده و باعث افزایش مقاومت و اتصال شیشه ها به هم می شود.
هر چه تعداد شیشه های به کار رفته در شیشه لمینت بیشتر باشد مقاومت آن نیز بیشتر شده و خاصیت عایق بودن آن افزایش می یابد.

قیمت شیشه لمینت

عوامل متعددی بر روی هزینه شیشه لمینت تاثیر گذار می باشد. هنگامی که قصد خرید این شیشه را دارید باید ابتدا متراژ ساختمان خود را در نظر گرفته و سپس فرم آن را مشخص کنید. همچنین رنگ دلخواه و میزان لایه و ضخامت آن را نیز از پیش تعیین نمایید.

نصب شیشه لمینت

شیشه های لمینت قابلیت های زیادی را در ساختمان دارد بنابراین باید به درستی و به صورت صحیح نصب شده و تمامی استانداردهای مورد نظر در ساخت آن رعایت شود تا در آینده حادثه ساز نشود. بنابراین باید در هنگام نصب از یک کارشناس کمک گرفته تا تمامی استانداردهای لازم برای نصب در آن رعایت شود.

شیشه لمینت رنگی

شیشه های لمینت در رنگ های مختلفی وجود دارد. می توان از شیشه های رنگی استفاده کرده و دید به داخل را کاملا محدود نمایید و یا این که از طلق های رنگی در بین شیشه ها استفاده کنید تا دید داخل را محدود نکرده و جلوه ای جذاب را به محیط دهد.

نحوه شکستن شیشه لمینت

شیشه های لمینت در هنگام ساخت، بین هر لایه شیشه یک لایه طلق PVB قرار می دهند که این لایه علاوه بر افزایش مقاومت این شیشه ها باعث می شود که در صورت شکستن به بخش های ریز تبدیل شده و این تکه های ریز در جای خود مانده ( به این طلق ها چسبیده ) و پخش نشود. بنابراین شیشه های لمینت در هنگام شکستن به اطراف پخش نشده و همین ویژگی باعث افزایش چشمگیر امنیت این شیشه ها شده است.

شیشه لمینت ضد گلوله

با توجه به این که شیشه های لمینت از قرارگیری چند لایه شیشه از یکدیگر تشکیل شده و در بین هر یک از این شیشه ها طلق هایی قرار گرفته است که باعث افزایش مقاومت این شیشه ها شده است، شیشه های لمینت ضد گلوله بوده و با اصابت گلوله به آن نمی شکند. این ویژگی شیشه های لمینت باعث شده است که از این شیشه ها در ساختمان هایی همچون بانک ها، موزه ها، فرودگاه ها، طلا فروشی ها، شیشه های ماشین ها و به طور کلی هر مکانی که به امنیت بالایی نیاز دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *