کرتین وال یکی از راه های پیاده سازی نمای بیرونی ساختمان است

کرتین وال

نمای ساختمان، مانند جامه ای بر تن نمودِ جذابیت و زیبایی آن می باشد. نمای ساختمان یکی از مهمترین اجزای اجرایی آن است که علاوه بر زیبایی کاربردهایی اعم از عایق صوتی و حرارتی و ایمنی را دارد. اما دنیای مدرن و رقابتی امروز ، زیبایی در کنار کاربردهای دیگر اهمیت بالایی دارد و موجب منحصر به فرد شدن ساختمان شما می گردد. نمای کرتین وال و یا پرده شیشه ای همان طور که از نام آن پیداست، شیشه جز اصلی تشکیل دهنده آن است و آنچنان که اطلاع داریم شیشه از سری ابزارهای تزیینی از که در احداث ساختمان همواره به کار گرفته می شود.

کرتین وال چیست؟

نمای بیرونی یک ساختمان، ضمن حفظ فضای داخلی آن، از نظر ساختاری ساختمان نیز اهمیت دارد. کرتین وال یکی از راه های پیاده سازی نمای بیرونی ساختمان است. بر خلاف سایر مصالح ساختمانی ، سیستم کرتین وال نازک و سبک است، و معمولاً از آلومینیوم و شیشه تشکیل شده است. کرتین وال سبک و کم وزن است و تنها می تواند بار خود را به دوش بکشد و ساختمان از حرارت تابش، باد، باران و گرد غبار حفاظت کند. سیستم کرتین وال به گونه ای طراحی شده است که در برابر نفوذ به ساختمان مقاومت کند و مانع رطوبت ساختمان گردد. این سیستم در برابر فشار هوا نیز از خود مقاومت نشان داده و مانع ورود فشار هوا به فضای درونی ساختمان می گردد.

کرتین وال یکی از راه های پیاده سازی نمای بیرونی ساختمان است

فواید کرتین وال

استفاده از کرتین وال مزایای بسیاری به دنبال دارد. به دلیل استفاده از مصالح سبک وزن، استفاده از این سیستم برای نمای بیرونی ساختمان مقرون به صرفه تر است. به دلیل توانایی سیستم در مقاومت در برابر نفوذ هوا و آب ، کرتین وال از نظر بهینه سازی انرژی کارآمد است. این سیستم علاوه بر کمک به صرفه جویی در وسایل گرمایشی، به دلیل روشنایی خوب در مصرف برق نیز موجب صرفه جویی می گردد و ساختمان را دربرابر استفاده از سیستم های روشنایی اضافی مصون می دارد. بنابراین کرتین وال علاوه بر صرفه جویی در بخش ساخت و ساز ساختمان موجب صرفه جویی بلند مدت برای مالکین و ساکنین ساختمان نیز می گردد.

یکی دیگر از مزایای سیستم کرتین وال این است که بسته به نیاز و ترجیح پروژه شما می توان آن را در واحدهای کوچک یا بزرگ و یا تمام نمای ساختمان نصب کرد. این امکان انعطاف پذیری بیشتری در طراحی را میسر می سازد. این سیستم به دلیل تنوع پذیری بالا می تواند گزینه ای مدرن و جذاب برای نمای بیرونی ساختمان شما به حساب بیاید.

ویژگی های کرتین وال

اگر چه مشخصات این سیستم بسته به شرایط پروژه متفاوت است، اما کرتین وال ها عناصر مهم را از جمله اثرات انبساط حرارتی و انقباض، چرخش و حرکت یک ساختمان و راندمان حرارتی آن را در نظر می گیرند.

شما می توانید از میان تنوع بالای ظاهری این سیستم، آن چه که به سلیقه شما نزدیکتر است برگزینید که سلیقه ی خود را بر ظاهر ساختمان خود اعمال کنید. این تنوع ظاهری بدون هزینه اضافی و یا فدا کردن کارایی کرتین وال، میسر خواهد بود.

کرتین وال به طور کلی از قابهای عمودی و افقی تشکیل شده است تا دیوار خود را بسازد. در طراحی خود این سیستم نیز دست معماران بسیار باز گذاشته می شود که بتوانند بهترین چینش را برای جلوه گر ساختن این شکوه به کار گیرند. البته متخصصین این حوزه به خوبی می دانند که کارایی سیستم را نباید قربانی زیبایی ظاهری آن نمود و همواره راه زرین میانه را برگزیدن؛ می تواند در کنار زیبایی، کارایی را نیز به ساختمان شما عرضه دارد.

کرتین وال ها را می توان به گونه ای طراحی نمود که بنا به موقعیت منطقه ای که ساختمان در آن بنا شده است، فشارهای خاصی را تحمل نمایند و البته تحمل این فشارها بسته به نوع ساختمان نیز دارد. موارد ذیل از موارد مهمی هستند که باید در ساختمانی که این سیستم در آن به کار گرفته می شود، از نظر گذراند

  • فشار لرزش: درجه ای که یک ساختمان می تواند به دلیل حرکت مخرب زمین لرزه در برابر “متلاشی شدن” مقاومت کند. این نوع بارگیری در مناطقی که دارای سطح بالاتری از فعالیت لرزه ای هستند، مهمتر است.
  • فشار ناشی از انفجار: میزان تحمل یک ساختمان در برابر شوک های خاص، مانند انفجار مواد منفجره در داخل ساختمان، این ویژگی به دلایل ایمنی و به حداقل رساندن سطح تهدید در نظر گرفته می شود.

در پایان باید بگوییم که انتخاب کرتین وال و یا همان نمای شیشه ای می تواند انتخاب هوشمندانه ای برای خاص شدن ساختمان شما باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *