کرتین وال در نماسازی های ساختمان به چند صورت اجرا می شود؟

همچنین برای مکان هایی مانند گلخانه ها که نیاز به نور گیری کافی دارند یا استخرها از کرتین وال استفاده می شود کرتین وال در یکی از سیستم های طراحی مدرن درمعماری ساختمان ها است. امروزه در هتل های شیک سراسر جهان یکی از نماسازی های خارجی کرتین وال ها هستند سیلیکون در این نماسازی استفاده زیادی دارد دراین بحث از سیلیکون دو جزیی استفاده می شود عملیات دوجداره سازی در این نوع نماسازی به عنوان عایق صدا و حرارت بسیار مهم است و در بیشتر ساختمان های کریتن وال از شیشه های دوجداره سکوریت یا شیشه لمینت استفاده می شود.  
کرتین وال نماسازی است که در آن دو جز مخصوص مهندسی سلیکونی با نسبتی بسیار دقیق با یکدیگر مخلوط می شوند از این جهت به این روش سلیکون دو جزئی گفته می شود این مواد توسط افراد ماهر در درز های جداره های دو شیشه به طور کاملا دقیق قرار می گیرد در واقع نوع چسبی که در این فرایند استفاده می شود نوعی چسب کارتریجی دو جزئی است که با کیفیت کاملا متمایز تولید شده است مزیت اصلی سلیکون استفاده شده در این روش خاصیت کشسانی آن می باشد در نتیجه در زمان زلزله امکان جداسازی یا ریزش شیشه ها کمتر می شود. نوع شیشه استفاده شده در کرتین وال باید حتما از لمینت ها یا شیشه های ضد گلوله نشکن باشد در غیر این صورت شیشه سکوریت های استفاده شده در این روش باید به وسیله شیشه لمینت پوشیده شوند. کریتن وال قیمت متغییری دارد و بر اساس نوع سازه قیمت ها با توجه به نوع شیشه و پروفیل ها و بسته و سایر لوزم جانبی مانند چسب سلیکونی مشخص می شود.

نمای کرتین وال یا نمای لامل از نماهای مدرن ساختمانی است که به شکل خود ایستا بوده یعنی وزن بالای شیشه، بر روی لامل ها و یا همان سازه کرتین وال و شاسی کشی های آن سنگینی کرده و هیچ گونه بار مرده ای حاصل از بار انرژی های ناشی از وزش باد، وزن شیشه ها و … که بر روی پوسته خارجی وارد می شود، به ساختمان وارد نشده و می توان گفت که سیستم کرتین وال یک سازه جدا به حساب می آید.
کرتین وال در فارسی به معنای دیوار پرده ای می باشد که هم خاصیت جداکنندگی دیوار را دارد و هم زیبایی پرده را دارد. کرتین وال جزو سازه ساختمان محسوب نمی شود و یک پوشش برای نمای بیرون ساختمان است. این نما را می توان به راحتی با پوشش های دیگر ترکیب کرد و نمایی زیبا و جذاب را رقم زد.


انواع سیستم های کریتن وال

کرتین وال در نماسازی ها به چند صورت اجرا می شود، انواع مهم آن عبارتند از

کرتین وال بدون فریم یا فریم لس

در کریتن وال فریم لس در صورتی که به شیشه ها نگاه کنیم مرز بین شیشه های مشخص نیست و شیشه یکپارچه مشاهده می شود این نوع کریتن وال بیشتر برای استخر ها و سوناهای شخصی استفاده می شود فریم شیشه به شکل سایه از زیر شیشه های فریم لس مشخص می شود از مزیت اساسی این نوع کرتین وال سهولت در پاک سازی شیشه ها و سرعت نصب بالای شیشه ها است کرتین وال استخر معمولا به دلیل رطوبت شدید از این نوع می باشد.

کرتین وال فریم لس به دو صورت نصب می شود

U-Channel.1: کرتین وال در این حالت به صورت U در می آید این پازل ها روی وادار های آلومینومی قرارمی گیرد و توسط لقمه های خاص بدون رویت بسته می شوند. فواصل خالی در کناره شیشه ها در این حالت توسط چسب های سلیکونی پر می شوند.
2. Full Frameless Step-Unite: یکی دیگر از روش نصب کریتن وال فریم لس شیشه ها درون کاست های مخصوص قرار می گیرند ابعاد پروفیل کرتین وال در این نمونه متفاوت است زیرا کاست ها عمدتا از پروفیل آلومینیوم تهیه می شوند با استفاده از پیچ و پرچ های ظریف و مخصوص کریتن وال به ترنسم و مولیون فیکس می شود و سپس با استفاده از چسب های سیلیکونی و EPDM درز ها پوشیده می شوند این نوع کریتن وال به صورت پیش ساخته استفاده می شود و پس از نصب تمامی اجزا شبشه به صورت کلی در محل نصب می شود نصاب کریتن وال در این حالت باید به صورت دقیق و کاملا ماهرانه اجزا را در کنار هم اسمبل کند در غیر این صورت پس از نصب امکان تعویض اجزا بسیار دشوار می باشد.

کرتین وال کویر

معمولا دیوار بار نیست و بیشتر دارای ظاهر خشک می باشد این کرتین وال ها معمولا به عنوان دیوار کاذب در ساختمان ها یا محیط های اداری با استفاده از فریم های آلومینیومی تهیه می شوند نمای درب و پنجره کرتین وال معمولا از نوع کویر می باشد.

کریتن وال آکپا

نمای شیشه لامل یا فیس کپ را در این نوع کرتین وال مشاهده می کنید درپوش های آلومینیومی خاص برای این کریتن وال ها در نظر گرفته شده است که بیشتر ازپروفیل های ظریف 5 سانتی متری تهیه شده اند پروفیل های استفاده شده در این نوع کرتین وال ها شامل مقاطع کنج، لنگه مخفی، یونیتایز و سیستم نمای سرامیکی می باشد براکت های خاصی برای اتصال به کف در این نوع کرتین وال استفاده می شود امروزه برای کف سیستم های خاص مانند حمام های سیار از این نوع کرتین وال استفاده می شود.

کریتن وال دوتروی

نوع دیگری از کرتین وال ها هستند که به اجرای نمای اسپایدر معروف می باشند این نوع کرتین وال ها مقاومت خوبی در مقابل تغییرات دما و حرارت دارند و بیشتر برای زیبایی ظاهری آپارتمان ها در نماسازی های خارجی استفاده می شوند. همچنین دید وسیع و بهتری به بیننده می دهد و برای ساختمان های مانند فروشگاه های چند طبقه و مال ها بسیار مناسب هستند.

نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال یکی از نماهای مدرنی است که در اغلب ساختمان های امروزی به کار می رود. این نما هیچ وزنی از ساختمان را برعهده نگرفته و تنها بار خود و وزش باد را به دوش دارد. به همین دلیل به این محصول، سازه خود ایستا می گویند. این نماها در انواع مختلفی وجود داشته که از جمله پرکاربردترین و پر استفاده ترین آن ها نمای کراتین وال شیشه ای می باشد.
از مهم ترین ویژگی نمای کرتین وال که باعث پر فروش شدن این محصول شده است، عایق رطوبتی و حرارتی آن می باشد. سبک بودن سازه های کرتین وال ها باعث کم شدن بار کلی ساختمان می شوند.

اجرای کرتین وال

از مهم ترین مزیت های کرتین وال قابلیت چسبندگی و ارتجاعی آن می باشد و همینطور در برابر تابش خورشید مقاومت بالایی دارد. این نما باید به صورت صحیح و اصولی نصب شود زیرا در صورتی که درست نصب نشود پس از مدتی خاصیت خود را از دست می دهد. اجرای این نما بسیار آسان بوده و به زمان زیادی نیاز نخواهد داشت.

کرتین وال فول فریم

در کرتین وال های فول فریم شیشه های چند جداره یا چند جداره از چسب های پایه سیلیکون برای پر کردن فضای خالی مابین دو شیشه استفاده شده است، داخل قاب هایی به اصطلاح کاست قرار گرفته و سپس مجموعه کاست و شیشه را در فضای خالی مابین لامل های عمودی و افقی به وسیله پرچ یا پیچ در جای خود سفت می کنند.

مزایای کرتین وال

کرتین وال ساختاری سبک داشته و باعث کاهش بار مرده ساختمان می شود.
نمای کرتین وال باعث زیاد شدن نور ورودی ساختمان می گردد.
این نما سرعت اجرای بالا و آسانی دارد.
این نما در بابر باد و زلزله مقاوم است.
با اجرای نمای کرتین وال به راحتی می توانید باعث کاهش مصرف انرژی شوید.
نمای کرتین وال عایق صوتی خوبی بوده و به برقراری آرامش ساختمان کمک می کند.
این نما جلوه خاص و ویژه ای را به ساختمان شما می بخشد.
همچنین این نما عایق خوبی در برابر حرارت بوده و از این رو باعث کاهش مصرف انرژی می شود.
این نما باعث کاهش هزینه تعمیر و نگهداری ساختمان می شود.
این محصول کیفیت بسیار بالایی داشته و تا مدت ها عمر می کند.
عایق رطوبتی بودن این نما باعث پر فروش شدن این محصول شده است.
اجرای سریع نمای کرتین وال باعث افزایش استقبال مردم از این نما شده است.
قیمت این نما در مقایسه با کیفیت و قابلیت هایی که دارد مناسب می باشد.
این نما را می توان به صورت نیمه پیش ساخته و یا پیش ساخته اجرا کرد.

انواع نمای کرتین وال شیشه ای

نمای کرتین وال شیشه ای به سه دسته نمای کرتین وال شیشه ای درپوش دار، نمای کرتین وال شیشه ای بدون قاب، نمای کرتین وال نیمه قاب دار تقسیم بندی می شود.

نمای کرتین وال شیشه ای درپوش دار

در این روش زیرسازی به وسیله پروفیل های افقی و عمودی به نام transoms و mullions که با هم تشکیل یک شبکه را می دهند، صورت می گیرد. شیشه ها به صورت مستقیم روی استراکچر لامل واقع شده و یک درپوش فشاری pressure plate آن را از خارج بر روی لامل آلومینیومی سفت می کند و برای زیبایی کار face cap هایی با عرض ثابت و با طول و طرح هایی متفاوت بر روی آن قرار می گیرد. جهت مقاوم سازی این سازه ها در مقابل شرایط آب و هوایی گوناگون از لاستیک های EPDM جهت آب بندی حرفه ای آن به کار برده می شود.

نمای کرتین وال نیمه قاب دار

در این روش یکی از بخش های عمودی یا افقی حذف گشته و از چسب های مخصوص سیلیکونی و لاستیک های عایق استفاده می شود.

نمای کرتین وال بدون قاب

در روش فریم لس در صورتی که سطح شیشه را نگاه کنیم یک سطح یکدست را می بینیم ولی فریم های شیشه به صورت سایه از یر شیشه قابل رویت می باشد. این محصول نصبی سریع داشته و نگهداری آن آسان است.

روش های ساخت و نصب کرتین وال

نصب نمای کرتین وال با روش STICK

در این روش مراحل ساخت و نصب این نما در محل پروژه و پس از محاسبات فنی انجام می شود. این روش برای ساختمان های تجاری و اداری با طرح های خاص انجام می شود و هزینه آن پایین تر می باشد.

نصب نمای کرتین وال با روش Uniized

در این روش تمامی مراحل در کارخانه انجام شده و سپس به محل برده و سپس نصب می شود. این روش سرعت اجرای بسیار بالاتری داشته و قیمت آن نیز بیشتر می باشد.

انواع روکش های کرتین وال

از رایج ترین متریال های به کار رفته در نمای کرتین وال شیشه می باشد اما می تواند متریال های دیگری نیز مانند سنگ و فلز نیز در آن استفاده شود. در این نما برای مخفی کردن فاصله بین طبقات از اسپندرال یا شیشه های مات استفاده می شود.

قیمت کرتین وال

کرتین وال ها همان طور که عنوان شد در انواع گوناگونی موجود بوده و روش پیاده سازی هر کدام با یکدیگر تفاوت دارد. این نما با توجه به نوع انتخابی و کیفیت کار و متراژ نما متفاوت می باشد. برای تعیین قیمت این نم اابتدا باید نوع کرتین وال انتخاب شده و سپس مقدار آن تعیین شود و سپس هزینه آن تعیین شود.

خرید کرتین وال

کرتین وال ها نقش اساسی ای در نمای بیرونی ساختمان ایفا می کنند. بنابراین باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و همچنین نوع آن متناسب با ساختمان انتخاب شود. در نتیجه پیش از خرید این نما باید با یک متخصص مشورت کنید تا نمای خریداری شده از کیفیت و استانداردهای مطلوب برخوردار باشد. همچنین نصب و اجرای نمای کرتین وال نیز اهمیت زیادی داشته و از سپردن نصب این نما به افراد غیر حرفه ای جدا بپرهیزید زیرا ممکن است باعث کاهش استقامت نمای ساختمان شما شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *